Vælg en side

Historien om Holger Lyngstr√łms Ford TT-bus

Bussen fra 1923 k√łrte i nogle √•r med passagerer. Da nye busser gjorde den v√¶rdil√łs, overtog fotograf og mission√¶r Holger Lyngstr√łm den. Han indrettede bussen til Danmarks f√łrste autocamper med m√łrkekammer.¬†Den gik i forfald p√• hans skrammelplads p√• Tj√¶repletten i Strib. Efter en omskiftelig tilv√¶relse er den 97-√•rige veteranbil renoveret, indregistreret og har bes√łgt Tj√¶repletten.

Af Poul Christensen

Ford TT-bussen ser ynkelig ud i sensommeren 1976. ‚ÄĚJesus er n√¶r‚ÄĚ, er der godt nok malet p√• siden. Alligevel har vind og vejr og nok ogs√• kvarteret drenge behandlet bussens ganske respektl√łst.

D√¶kkene er smuldret bort. Rusten har t√¶ret p√• chassiset og alt af jern. R√•d har m√łrnet dele af karetmagerens oprindelige karrosseri og de senere √¶ndringer. Flere ruder er smadret. Taget er ut√¶t. Motoren og forenden er fjernet. Men Viklet Graae J√łrgensen, Hiller√łd, var ikke i tvivl. Denne Ford TT-bus skal med ham hjem, da han k√łbte afd√łde Holger Lyngstr√łms bilpark og andre efterladenskaber p√• Tj√¶repletten i Strib.

Tre af de otte biler p√• grunden i sommeren 1976. Forrest Ford TT-bussen med teksten ‚ÄĚJesus er n√¶r‚ÄĚ. Holger Lyngstr√łm malede religi√łse tekster p√• flere af sine biler. Derefter en Ford V8 og en personbil. (Foto: Erik Ulriksen/Lokalhistorisk Arkiv for Strib-R√łjleskov sogn)

Ja, sådan ser den ud i september 2020, da den holdt på Tjærepletten i Strib Рog sådan så den også ud i 1923. (Foto: Poul Christensen)

Hele otte biler ‚Äď eller snarere bilvrag ‚Äď holdt der p√• grunden p√• den yderste spids af Strib med fyrt√•rnet som n√¶rmeste nabo. Grunden lignede n√¶rmest en losseplads. Naturligt nok kan man sige, for stort set alt ‚Äď huset, sommerhusene, indboet, bilerne ‚Äď var kommet fra lossepladser gennem tre-fire √•rtier. Kanonfotograf Holger Lyngstr√łm og hans kone, Magda, flyttede til Strib sidst i 1930‚Äôerne og byggede deres hus af kasserede ting og ‚ÄĚhelt uden brug af h√•ndv√¶rkere‚ÄĚ, som han selv beskriver det. Det blev kaldt ‚ÄĚskrammelhuset‚ÄĚ, men Holger syntes, det var en ‚ÄĚfin villa‚ÄĚ. I et k√¶lderrum drev parret efter Anden Verdenskrig badeanstalt med svedekasser og bruser, som han ogs√• flikkede sammen af ting, han samlede op.

Holger kunne f√• alt ud af ingenting. Det gjaldt ogs√• biler. Dem brugte han ogs√• i sin missionsvirksomhed, som han drev ikke bare i Strib men rundt omkring i landet, hvor mennesker var samlet til dyrskuer, markeder og byfester. Magda d√łde i 1951. I sine sidste √•r trappede Holger sine aktiviteter ned, og han d√łde i sommeren 1976 87 √•r gammel.

Holger Lyngstr√łm, kanonfotograf, bademester og mission√¶r sidst i 1940‚Äôerne. (Foto: Historiens Hus, Middelfart)

Forvandlet til autocamper

I 1976 var Ford TT-bussen et bilvrag, men i 1923 en funklende ny bus. If√łlge veteranbilkenderen, Viklit Graae J√łrgensen, er dens chassis samlet p√• Ford Motorkompagnis samlefabrik p√• Hejmdalsgade i K√łbenhavn i 1923, og den har f√•et et karrosseri hos en karatmager, som man gjorde det dengang. Den har s√• k√łrt rutebil et eller anden sted, formentlig i det sydlige Jylland.

Det var ikke en hurtigbus. Den kunne kun k√łre 30-40 km/t, n√•r gash√•ndtaget var i bund. Den rigtige betegnelse for modellen er Ford TT, en lastbiludgave. Understellet er kraftigere, og motoren lavere gearet end en Ford T. Sidst i 1920‚Äôerne kom en ny generation af rutebiler, der kunne k√łre hurtigere og var langt mere praktiske til form√•let. De gjorde de gamle v√¶rdil√łse.

Holger Lyngstr√łm har antagelig k√łbt eller f√•et bussen f√łrst i 1930‚Äôerne. Han har fortalt om, at han for n√¶sten igen penge har samlet biler op p√• lossepladser og hos ophuggere. P√• det tidspunkt opererede han fra Snogh√łj syd for Fredericia, hvor han fotograferede folk, der bes√łgte bygningen af den gamle Lilleb√¶ltsbro. Derfor er det sandsynligt, at han er faldet over den udrangerede bus et sted i Syd- eller S√łnderjylland.

Han bevarede karrosseriet med forh√łjningen midti ‚Äď tagrytteren ‚Äď s√• man kunne g√• oprejst inde i bussen. Han fjernede bagd√łren, hvor passagerne kom ind og ud og forl√¶ngede bagtil k√łret√łjet med 40-50 cm. Den bagerste del af bussen lukkede han af med to selvbyggede skabe p√• hver side. Glasset i de bagerste vinduer udskiftede han med tr√¶plader, s√• der, antagelig med et t√¶ppe foran ind til den forreste del af bussen, kunne blive helt m√łrk i bagenden ‚Äď fotografen havde skabt et transportabelt m√łrkekammer. I skabssektionen var der ogs√• en kobbervask, som nok er brugt b√•de til opvaskevand og fremkalderv√¶ske.

Han gjorde sæderne eller bænken langs bussens sider lavere og forsynede dem med anordninger, så der kunne lægges træplader på tværs til sovepladser. Flere mener, der også var toilet i den bagerste del af bussen. I hvert fald er der i dag i bunden af bussen et hul på en diameter på otte cm.

Holger Lyngstr√łm forvandlede den gamle Ford TT-bus til sandsynligvis Danmarks f√łrste autocamper med m√łrkekammer.

S√•dan s√• karrosseriet ud indvendig, da Poul Thostrup gik i gang med renoveringen i 2006. Bem√¶rk de gr√łnne skabe bagtil og de slagb√¶nkagtige s√¶der√¶kker. (Foto: Poul Thostrup)

Beboelse og mission

Tidligere ostegrosserer Arne Schmidt Andersen, Strib, husker den gamle rutebil tilbage i 1932, hvor han sammen med sin far k√łrte ost til h√łjskolen, badehotellet og kroen i Snogh√łj.

– Jeg kom i snak med Lyngstr√łm og hans kone. De holdt til i en cirkusvogn, der holdt ved foden af broen, der var ved at blive bygget. Han havde et kanonfotografiapparat. Det var en stor firkantet kasse, og s√• stod han bagved med et sort kl√¶de over hovedet og trykkede p√• en lille sort bold, n√•r han tog billedet. De havde en gammel rutebil fra 20‚Äôerne, som de k√łrte rundt i. De holdt ogs√• kristelige foredrag rundt omkring i landet.

I 1935 var broen f√¶rdig, og dermed mistede Holger Lyngstr√łm en del af sit indt√¶gtsgrundlag. Han og hans kone flyttede over Lilleb√¶lt til Strib, hvor han for sine sammensparede penge k√łbte grunden p√• Tj√¶repletten og gik i gang med at bygge det specielle hus. I sine efterladte papirer fort√¶ller han om, at han en dag k√łrte sin ‚ÄĚbeboelsesbil‚ÄĚ til Strib.

Hvis beboelsesbilen kunne tale i dag, ville den uden tvivl kunne fort√¶lle om dramaer og besynderlige oplevelser. Det kunne v√¶re sjovt at h√łre, hvordan Holger har k√łbsl√•et for at f√• prisen ned p√• et minimum, da han fik bussen. Han var kendt for at vende hver en fem√łre.

Og n√•r Magda og Holger p√• deres missionsture sang om Guds herlighed, mens Holger trak i sin harmonika eller klemtede p√• sin banjo. Hvad talte de to √¶gtef√¶ller om, n√•r de sad i fred og ro inde i bussen efter de drillerier og grovheder, de ustandselig blev udsat for. Det var f.eks. utallige piftede hjul og drenge, som ikke kunne lade v√¶re med at smide sm√•sten ind i den His Master‚Äôs Voice-lignende tragt, Holger brugte for at forst√¶rke Guds ord til fortabte sj√¶le. De fandt sig i gang p√• gang at blive ydmyget. Og hvordan fungerede m√łrkekammeret, n√•r han fremkaldte film og lavede billeder?

En enkelt beretning om parrets levevis p√• tourn√© kender vi. F√łr Anden Verdenskrig kom Magda og Holger til Nordjylland i flere √•r. Birgit Vejby i Daug√•rd ved Vejle husker, at de bes√łgte hendes bedstefor√¶ldre i Pandrup flere gange. De var som Lyngstr√łm medlem af Adventistsamfundet. Det var ikke alle, der var lige begejstrede for at f√• bes√łg, men hendes bedstefar lyttede gerne til Lyngstr√łm og fik ogs√• flere sjove oplevelser i tilgift.

– Min bedstefar spurgte en dag, hvorfor Lyngstr√łm havde en balje med vand st√•ende uden for vognen, fort√¶ller Birgit Vejby.

– Jo, min kone laver mad inde i vognen p√• en primus, og det kan jo v√¶re farligt. G√•r der ild i hende, kan hun l√łbe ud og springe i baljen, l√łd Lyngstr√łms svar.

Der gik dog hverken ild i Magda eller bussen.

Men Ford TT-bussen var nok ikke for driftssikker, som √•rene gik. I hvert fald k√łbte Holger Lyngstr√łm en anden bil ‚Äď en almindelig Ford T 1923 ‚Äď et par √•r f√łr Anden Verdenskrig. Den blev tilsyneladende hans foretrukne bil is√¶r efter krigen, hvor han begav sig ud p√• lange ture helt til Lapland. Bussen blev parkeret p√• grunden p√• Tj√¶repletten og gik i forfald.

F√łrst i 1950‚Äôerne bestod bilparken ved huset p√• Tj√¶repletten af fire biler: Den gamle Ford TT 23-bus skimtes helt ude til venstre, derefter en varevognslignede missionsbil af m√¶rket Ford V8, en √•ben Ford T-varevogn og Bradford varevogn. (Foto: Lokalhistorisk Arkiv for Strib-R√łjleskov sogn)

Nu k√łrer bussen igen

Den gamle Ford TT-bus har siden 1976 skiftet ejermand flere gange. Peter Lykkeberg, Farum, restaurerede den i vinteren 2007. Forpartiet blev genskabt. Der kom en motor i igen. Snedker Poul Thostrup, Tulleb√łlle p√• Langeland, genskabte det gamle karrosseri. Helt f√¶rdig og k√łreklar blev den ikke, men den blev udstillet p√• Stumpemarkedet i Fredericia 2007. I 2016 k√łbte Kjeld Olsen, Ubby ved Kalundborg, den gamle bus. Samtidig gik han p√• efterl√łn. Han fik nu tid til at renovere den f√¶rdig. Han skilte undervognen ad og fik den samlet igen. Han brugte sit netv√¶rk i veteranbilkredse til at skaffe reservedele.

РJeg kom vidt omkring, og det lykkedes. I dag består bilen af originale dele, siger Kjeld Olsen. Dækkene og flere andre dele er skaffet fra USA.

– Det har koste en del, men det har mere kostet mig rigtig mange arbejdstimer over fire √•r, men nu k√łrer den, og den er blevet synet og indregistreret med nummerpladen E101.

Den kan k√łre maksimalt 40 km i timer og er noget af en benzinsluger. Den lavgearede motor sluger en liter for hver seks km.

Den gamle Ford TT-bus er Kjeld Olsens hobby, og han bruger den til familieture. Overalt, hvor han kommer, v√¶kker den opsigt. Folk stimler sammen, n√•r han parkerer. Det gjorde de ogs√• i sin tid, n√•r Holger Lyngstr√łm parkerede bussen og missionerede. I dag f√•r Kjeld Olsen en hyggelig veteranbilsnak med de interesserede.

Lyngstr√łms Ford TT-bussen bes√łgte 15. september 2020 Tj√¶repletten i Strib. Bilvraget fra 1976 er blevet en funklende flot veteranbil. Og Holger Lyngstr√łms skrammelplads et mond√¶nt villakvarter. (Foto: Poul Christensen)

Kjeld Olsen (til h√łjre) viser motoren frem. Otto Larsen og Helge Borre (n√¶rmest bilen) har begge som kn√¶gte leget i Lyngstr√łms forfaldne bus, som omr√•dets drenge kaldte “Hebronekspressen”. Den var ogs√• hjem for kvarterets hunkatte, n√•r de skulle have unger. Bagerst Hans Peter Rost. (Foto: Poul Christensen)

Denne artikel er skrevet p√• grundlag af en artikelserie om Holger Lyngstr√łm i Bavnen, udgivet af Vejlby-Strib Lokalhistoriske Forening, 2007-2008. Se hele historien om Holger Lyngstr√łm p√•: https://www.poulc-strib.dk/holger-lyngstroem-maerkelige-mand-paa-tjaerepletten/

 

 

%d bloggers like this: